De eerste dag van de duurzaamheidstournee is aangebroken. De spiksplinternieuwe hybride tourbus van De Lijn staat klaar, de jongeren zijn goed uitgeslapen, enkele Vlaamse werkgevers- en sectororganisaties en de mensen van Technopolis zijn aanwezig. Ook onze Vlaamse minister-president Jan Jambon heeft ondanks zijn drukke agenda een namiddag kunnen vrijmaken.
"Dat is iets waar we in de politiek nog wel wat van kunnen leren"
Een mix van profielen: dat zorgt gegarandeerd voor interessante gesprekken. Zo gaat het over hoe de 19 Vlaamse Ondernemers hun krachten bundelen en zo elke sector sterker maken. Jan Jambon: “Dat is iets waar we in de politiek nog wel wat van kunnen leren.” Op de tourbus wordt er over serieuze onderwerpen gepraat, maar natuurlijk wordt er ook heel wat gelachen.
De sfeer zit er al goed in en wij zijn helemaal klaar voor onze eerste bestemming: Volvo Car Gent. Hier krijgen we meteen een primeur. Als eersten mogen we de Volvo XC40 Recharge zien en aanraken, we mogen er zelfs in gaan zitten. Deze wagen is de eerste Volvo die 100% elektrisch is en daar willen de leerlingen van het zesde jaar Elektromechanica van EDUGO natuurlijk alles over weten. Een tour doorheen de nieuwe batterijfabriek is wat we kregen.
Mathias Moor: “Ik ben graag met mijn handen bezig, na deze opleiding wil ik aan de slag als automechanieker. Het is de eerste keer dat ik zo’n grote fabriek kan bezoeken, het wordt ongetwijfeld een unieke ervaring.”
In deze fabriek wordt de batterij gemaakt van de nieuwe Volvo XC40 die dit jaar nog van de band zal rollen. En ook de komende vijf jaar zal Volvo jaarlijks een nieuwe elektrische wagen lanceren: “Tegen 2040 willen wij een klimaatneutrale onderneming zijn. Het bouwen van elektrische wagens is daarin een logische stap.“
De batterij bestaat uit 27 modules met batterijcellen, is in 40 minuten al voor 80% opgeladen en heeft met 400 km een groot bereik. Het is een knap staaltje technologische kunst als je het Filip Willems vraagt, leerkracht meet- en regeltechnieken aan EDUGO: “De leerlingen vinden het zeer interessant om deze productieruimte van dichtbij te zien. De grootte van de batterij en de kracht die gepaard gaat met zo’n elektrische wagen is iets wat ons zeker zal bijblijven. Als we dit zien, kriebelt het om hier echt eens aan de knoppen te draaien.”
"Safety is the key to succes"
Volvo draagt veiligheid hoog in het vaandel. Na deze rondleiding sluiten de deuren en is deze productie enkel toegankelijk voor opgeleide medewerkers. Onder hoogspanning werken is namelijk niet helemaal zonder gevaar.
Wij zijn klaar voor het tweede deel van de tour: een bezoek aan ArcelorMittal. In onze bus nog steeds: Jan Jambon, de mensen van Technopolis, enkele Vlaamse Ondernemers maar ook een andere school. Het eerste jaar Graduaat Elektromechanische Systemen van HoGent komt ons vergezellen. De sfeer zit ook hier meteen goed en dat is één van de leerlingen, Jordi, niet ontgaan: hij grijpt zijn kans en laat vallen dat hij een job bij deze staalproducent helemaal ziet zitten.
“Op deze site maken we 5,5 miljoen ton staal per jaar, dat is meer dan de hele bevolking van België op een jaar verbruikt”, CEO Manfred Van Vlierberghe start met een openingswoordje en onze verwachtingen zijn meteen hooggespannen.
Onze Vlaamse minister-president Jan Jambon geeft aan dat we in Vlaanderen nog voor een grote uitdaging staan om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen:
“We willen dat niet doen door mensen de stuipen op het lijf te jagen, niet door bedrijven plat te belasten maar wel door ontwikkeling te stimuleren. De grondstoffen die wij als regering kunnen aanbieden zijn onze hersenen, onze kennisinstellingen en onze technolische vooruitgang.“
En dit sluit helemaal aan bij de doelstelling van deze tour: kennis delen en lessen leren uit hoe bedrijven duurzaam ondernemen omzetten in de praktijk.
Wist jij dat ArcelorMittal het grootste zonnedak heeft van België? Het bedrijf heeft maar liefst 100.000 m2 aan zonnepanelen wat gelijk is aan een jaarlijks elektriciteitsverbruik van 35.000 gezinnen. Als we met onze tourbus doorheen de site rijden, valt onze mond nog wel vaker open van verbazing. We zien magazijnen en werkplaatsen, volautomatische kranen — zo hebben ze er maar liefst 18—, hoogovens, een cokesfabriek en een all weather terminal die het mogelijk maakt op 24/24 en 7/7 staal te vervoeren.
Student Jameson Denale: “Later bij ArcelorMittal aan de slag gaan, lijkt me zeer interessant. Het is opvallend hoe groot alles hier is: een site van 5 km op 2 km en dat allemaal om staal te produceren. Ook de milieuvriendelijke initiatieven zijn opmerkelijk. Het is een grote speeltuin voor onderhoudstechnici.”
Eindigen doen we bij de Steelanol-werf waar we een voorstelling krijgen van de nieuwe installatie. Die installatie zal in de toekomst een deel van het gas, dat ontstaat tijdens de staalproductie, omvormen tot bio-ethanol. Dit proces is vergelijkbaar met bier brouwen. Het grote verschil is dat ze hier op jaarbasis 80 miljoen liter bio-ethanol maken en geen liters bier.
Studenten Emiel Vertriest & Anthony Fayt: “Ik wist niet dat je van CO2 zoveel bijproducten kon maken, het is indrukwekkend.”
We kregen veel nieuwe inzichten, leerlingen zagen hun job in de technische sector nog concreter worden en Jan Jambon zag dat het goed was. Moe maar zéér voldaan blikken we terug op een eerste geslaagde dag van deze duurzaamheidstournee.
Comments