top of page

Nike: van Move to Zero tot Play New

Updated: Oct 25, 2021

In Laakdal en Ham vind je Nike European Logistics Campus (of Nike ELC) terug: een van de grootste distributienetwerken in de toeleveringsketen van het sportmerk. De gebouwen zijn erg herkenbaar aan onder andere de knappe groengevels die je van op de snelweg kan herkennen. Maar voor Nike betekent duurzaamheid meer dan een plantje tegen de muur.



“Bij Nike volgen we de Move to Zero-strategie. Dat betekent kortweg dat we de focus leggen op het actief verminderen van koolstof en afval. En daarvoor doen we heel wat inspanningen.” En of ze dat doen! Zo is op de site van Nike ELC 100 % van de gebruikte energie afkomstig van hernieuwbare bronnen via lokale producenten. Vorig jaar werd zo twintig miljoen KwH aan hernieuwbare energie opgewekt! Door voornamelijk te kiezen voor transport via het kanaal (90 % van de containers die binnenkomen, worden over het water vervoerd) houden ze ook heel wat vrachtwagens van de wegen. En voor de producten die toch over de weg vervoerd worden, investeert Nike in alternatieve brandstoffen, zoals elektriciteit.


“Bij Nike draait het altijd om het luisteren naar de stem van de atleet.”

Daarnaast wordt gekozen voor duurzame vernieuwingen op de werkvloer, zoals energieterugwinnende kranen of duurzame materialen in het interieur van de kantoren. Maar voor Nike is de definitie van duurzaamheid ruimer dan enkel het milieubewuste. Het bedrijf wil ook inzetten op sociale duurzaamheid.


Een voorbeeld daarvan is de recente Play New-campagne, waarbij Nike jongeren opnieuw wil aanzetten tot beweging, spel en competitie. “Bij Nike draait het altijd om het luisteren naar de stem van de atleet. Dat geldt ook voor jonge atleten en al hun creatieve, spontane en vrolijke manieren om aan beweging te doen. Nike volgt een ‘kids-first’ mindset, van de producten die we maken tot hoe we ouders verder kunnen inspireren. Hiermee willen we het plezier van spelen voor én met de volgende generatie aanwakkeren.”


Dit jaar blazen het bedrijf en het wereldberoemde logo ‘de Swoosh’ vijftig kaarsjes uit. Nike ELC mag al haar 27everjaardag vieren. Het bedrijf groeide sinds 1994 steeds meer en kan intussen tot 8.000 werknemers herbergen in de piekperiodes. En hoewel ze bij Nike best trots mogen zijn op hun verwezenlijkingen – denk maar aan het recycleren van 95 % van hun totale hoeveelheid afval, het verminderen van hun vliegtuiggebruik en het efficiënt verhogen van de vulgraad van hun trucks – brengt de toekomst ongetwijfeld nog heel wat duurzame vernieuwingen met zich mee. Move to Zero!




 


 

Op donderdag 21 oktober brengen Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen Bart Somers en een klas van KOGEKA Sint-Jozef Geel een bezoek aan Nike ELC. Daar zullen ze zelf kunnen zien hoe het bedrijf kiest voor duurzame oplossingen op vlak van transport, energie en materialen.

bottom of page