Pintje voor pintje de wereld verbeteren

Updated: Oct 20, 2021

AB InBev kent een lange geschiedenis. De activiteiten van het bedrijf gaan terug tot 1366. Wie had toen kunnen vermoeden dat brouwerij Den Hoorn in Leuven zou uitgroeien tot ’s werelds grootste brouwer? 650 jaar later heeft AB InBev gekende merken zoals Budweiser®, Corona® en natuurlijk Stella Artois® en Jupiler® in de portefeuille en biedt het bedrijf werkgelegenheid aan 3.325 Belgen. With great power comes great responsibility en dat heeft AB Inbev goed begrepen. “Ons bedrijf staat voor een lange geschiedenis waarin vakmanschap, kwaliteit, innovatie en service naar consumenten en partners altijd centraal hebben gestaan. Bier, het oorspronkelijke sociale netwerk, brengt mensen al duizenden jaren samen. Onze droom is nu om mensen samen te brengen voor een betere wereld.”



Een duurzaam pintje: dat kan iedereen wel smaken. Om de duurzaamheid binnen het bedrijf te vergroten, heeft AB InBev enkele concrete acties op poten gezet. Zo wordt in België met 100 % hernieuwbare elektriciteit bier gebrouwen deels via de 2.117 zonnepanelen op het dak van de brouwerij te Leuven. En dat is nog niet alles: 20 % van het afvalwater in de brouwerij wordt gezuiverd naar drinkbaar water. Dit komt overeen met wel 160 Olympische zwembaden!


“AB InBev brouwt niet enkel bier van de beste natuurlijke ingrediënten, maar bouwt ook aan een betere wereld.”

Daarnaast wordt er optimaal gebruik gemaakt van de warmte die vrijkomt tijdens het productieproces. De warmte uit de stoom van de brouwzaal wordt door een warmtewisselaar gerecupereerd en opgeslagen. Hierdoor wordt het brouwwater aan het begin van het brouwproces opgewarmd, waardoor nog amper damppluimen te zien zijn en er ook minder geurhinder is voor de buurtbewoners. Na het brouwen komen er draf en gist vrij als restproduct. “Dit geven wij aan de landbouw als veevoeder. Ook het slib dat bij onze waterzuivering vrijkomt, geven we aan de landbouwers als bodemverbeteraar. Zo proberen wij al onze reststromen nieuw leven te geven.”


AB InBev investeert bovendien in nieuwe groene technologie, zoals elektriciteit en waterstof. De nieuwste aanwinsten zijn enkele e-trucks om de horeca in Leuven en Anderlecht van drank te voorzien. Het unieke aan deze elektrische vrachtwagens, Europa's eerste gecommercialiseerde e-trucks ooit, is dat ze als e-truck van de band rollen en dus de start kunnen zijn van een echte elektrische vloot. Tot hiertoe waren elektrische voertuigen omgebouwde dieselwagens. Daardoor waren ze minder efficiënt en moeilijker schaalbaar.


Met deze allereerste e-trucks zien we een goed voorbeeld van hoe Europese bedrijven en een overheid kunnen samenwerken om innovatie te stimuleren en nieuwe technologieën te ontwikkelen en zo over te schakelen naar een groenere toekomst. En dit is niet het laatste wat de brouwer in petto heeft, aangezien er ook gewerkt wordt met duurzame verpakkingen van verschillende producten. Zo is AB InBev de eerste Belgische brouwer die plasticverpakkingen produceert uit 100 % gerecycleerd plastic.


Bij de brouwer kijken ze alvast uit naar het bezoek van de studenten: “Jongeren zijn de toekomst. Wij willen uiteraard goede werkkrachten aantrekken en hopen met ons duurzaam verhaal hen mee op de bierkar te krijgen.”



 


 

Op dinsdag 19 oktober bezoekt Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters samen met een klas van GO! Atheneum De Ring AB InBev. Hier zullen de studenten zelf kunnen zien hoe het waterzuiveringssysteem van de brouwerij werkt, hoe gekozen wordt voor duurzamer verpakkingsmateriaal en krijgen ze meer uitleg over de werking en het gebruik van de elektrische trucks.