“De toekomst staat voor de deur. De Lijn wil jou brengen naar waar die ook mag leiden.”
Naar school, naar huis, naar je stageplek. Of naar de sportclub, je grootouders of je lief. Na een nachtje stappen de eerste bus naar je bed. Of diezelfde eerste bus om op tijd op je vakantiejob te zijn. Welke bus of tram je ook neemt, in Vlaanderen is het er sowieso eentje van De Lijn. De Vlaamse Vervoermaatschappij verzorgt het stedelijk en regionaal vervoer in, van en naar Vlaanderen. Maar het bedrijf zit ook vol boordevol milieuvriendelijke plannen voor de komende jaren. Koop snel een ticketje en spring mee op deze rit naar de toekomst!
De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn werkt in opdracht van de Vlaamse overheid en functioneert op lokaal niveau in samenspraak met onder andere stads- en gemeentebesturen. In het kader van het nieuwe decreet basisbereikbaarheid zien ze er met z’n allen op toe dat de bussen en trams van De Lijn comfortabel zijn, op tijd rijden en – eens de nieuwe vervoernetten een feit zullen zijn – de bereikbaarheid toeneemt. Al die zaken moeten ervoor zorgen dat de Vlaming zijn auto zoveel mogelijk thuis laat en kiest voor een milieuvriendelijker alternatief: het openbaar vervoer.
Wanneer je ’s ochtends de radio aanzet, is vaak het eerste wat je hoort de verkeerssituatie op de weg. En die is meestal niet om mee te lachen. Onze autowegen zitten niet zelden potdicht met lange files. De verkeersdrukte lijkt met de dag toe te nemen. Daarnaast heb je ook nog eens het klimaatprobleem. In het Vlaams regeerakkoord 2019-2024 wordt bepaald dat het aandeel duurzame mobiliteit voor heel Vlaanderen moet toenemen tot zo’n 40 %. Het mobiliteitslandschap zal er over enkele jaren dus helemaal anders uit moeten zien. Een mooie uitdaging voor een openbaar vervoerbedrijf als De Lijn!
Het is alleszins niet evident om zo’n omslag te maken. De omslag moet in de eerste plaats gebeuren in de hoofden van de mensen. We moeten er ons van bewust worden dat we wat minder in de auto moeten stappen, en dat de sleutel voor het probleem bij combimobiliteit ligt.
Stel je even voor dat je in Hamont-Achel woont en je naar een festival in Antwerpen wil. Dan kan je de bus nemen naar het station van Hamont, de trein naar Antwerpen en dan weer de tram naar het festival. Of je kan het openbaar vervoer combineren met deelsystemen zoals fietsen, scooters of steps. Dat is waar combimobiliteit om draait: flexibele en duurzame mobiliteitsoplossingen combineren, van vertrekpunt tot bestemming. Handig, toch?
De Lijn zet in ieder geval volop in op combimobiliteit en op extra duurzaam vervoer. De vervoermaatschappij koopt enkel nog bussen met een alternatieve aandrijving zoals waterstof, elektriciteit en hybrides. Vanaf midden 2020 worden er enkel nog elektrische bussen besteld. Zo komt er een snelle omslag naar een volledig vergroende vloot. Bovendien worden de stelplaatsen ook gemoderniseerd en verduurzaamd. Hierbij wordt volop rekening gehouden met vergroening, bijvoorbeeld door duurzame technieken in te zetten zoals regenwaterrecuperatie, groendaken, zonnecollectoren enz.
“Het milieu wint hierdoor twee keer: de bussen zullen het leefmilieu minder belasten én er zal meer enthousiasme komen voor het openbaar vervoer, zodat we meer reizigers verleiden om de auto te ruilen voor de bus”, klinkt het bij de Lijn.
Heb jij ook zin om mensen in beweging te brengen en te sleutelen aan deze hypermoderne bussen, dan is er bij De Lijn zeker plaats voor jou. Ze zoeken volop technici.
De Lijn in cijfers
202 miljoen kilometers in 2019
3.360 bussen en 399 trams
in 2020 zal 1 op de 5 bussen groen zijn
Tussen 5 en 16 maart rijdt een opvallend bestickerde hybride bus van De Lijn door Vlaanderen, gevuld met bedrijfsleiders, scholieren en ministers. Zij brengen de jongeren naar bestemmingen waar ze zelf kunnen zien welke positieve impact onze Vlaamse bedrijven hebben op de klimaatuitdagingen.
Comments